Pak Dogo
Assalamualaikum…
Semalam
aku telah menonton sebuah telefilem yang bertajuk Pak Dogo di Astro Citra. Telefilem
ini diarahkan oleh seorang pengarah yang tidak asing lagi dengan karya-karya
hebat iaitu Sabri Yunus. Beliau sememangnya dikenali dengan penghasilan karya
yang mengangkat budaya masyarakat Kelantan seperti telefilem Pok Ya Cong Codei dan
Panjak 7. Telefilem ini sepenuhnya dilakonkan oleh pelakon-pelakon dari
Kelantan dan semua dialog di dalamnya dituturkan dengan loghat Kelantan disertakan
dengan sarikata Bahasa Melayu baku.
Tujuan
aku menulis ini bukan untuk mengkritik atau menceritakan tentang karya ini
secara terperinci tetapi hanya untuk memberi ulasan mengikut pandangan aku
a.k.a palatau..haha.
Sinopsis
Telefilem
ini mengisahkan tentang Zakaria ataupun dipanggil Khoya yang sangat meminati
dan mahu menjadi tok dalang di dalam persembahan wayang kulit walaupun ditentang
oleh ibunya. Khoya mempunyai seorang musuh iaitu Sidek. Mereka berdua menyukai
perempuan yang sama iaitu Salmi dan di situ juga lahir konflik antara mereka.
Setelah berusaha dengan bersungguh-sungguh, Khoya berjaya menjadi tok dalang
dan diserahkan kepadanya satu patung wayang kulit yang mempunyai keramat iaitu
Pak Dogo. Khoya telah membuat perjanjian dengan Pak Dogo supaya Pak Dogo
menjaga keselamatannya.
Ulasan
Bagi
pandangan aku terdapat beberapa babak yang menimbulkan persoalan dan
kekeliruan. Inilah yang menarik tentang telefilem ini.
1. Di
dalam satu babak antara Salmi dan Khoya, Salmi memberitahu yang dulunya dia
membenci Khoya dan babak ini menghasilkan persoalan di pemikiran aku tentang bagaimana
usaha Khoya memikat hati Salmi.
2. Watak
Khoya dan Sidek. Dua watak ni bagi aku sangat menarik kerana di awal cerita
ditunjukkan yang Khoya ini adalah pemuda yang baik dan Sidek sebagai antagonis.
3. Patung
Pak Dogo diserahkan kepada Pak Do dan Khoya walaupun dikatakan diwarisi sejak
turun temurun oleh seorang tok dalang yang sangat berpengalaman dan juga dikatakan
hanya keturunannya sahaja boleh mewarisi patung itu.
Pengajaran
yang aku dapat dari telefilem Pak Dogo :
·
Menjauhkan diri daripada amalan syirik.
Wayang kulit jika hanya untuk persembahan atau hiburan ia dibolehkan tetapi
jika diamati dengan lebih dalam, seni wayang kulit ini mempunyai unsur-unsur
pemujaan roh semasa persembahan. Menurut ibuku, wayang kulit juga mempunyai
upacara santapan makanan kepada roh ataupun semangat kepada patung-patung itu.
·
Memikat wanita dengan cara yang betul.
Kita tidak perlu menggunakan cara yang salah untuk mendapatkan perhatian atau
kasih sayang. Watak Sidek dari sudut yang lain menunjukkan cara yang sebenar
iaitu kita mengambil hati dan mempunyai hubungan yang baik dengan ibu bapa perempuan
yang kita inginkan.
·
Menjaga warisan budaya kita. Watak Pak Do
ketika dia bersembang dengan Khoya memberitahu yang dia tidak membuat kerja
lain selain dari membuat patung dan menjadi tok dalang. Aku dapat lihat
kesungguhan Pak Do dengan memberikan sepenuh jiwa dan raga untuk memastikan
wayang kulit terus dijalankan. Dia juga memarahi Khoya dan kawan-kawannya yang
bermain-main ketika berlatih wayang kulit.
Jawapan
untuk kekeliruan dan persoalan :
1. Khoya
sebenarnya mendapatkan bantuan Pak Do untuk memikat Salmi. Dia menggunakan ilmu
yang salah dan berjaya dihidu oleh Sidek dan ayah Salmi. Mujurlah pada akhir
cerita ini ayah Salmi mendapatkan bantuan seorang ustaz di kampung itu.
2. Watak
Khoya di awal cerita menunjukkan sikap yang rajin dan bersungguh-sungguh tetapi
dibongkarkan perbuatan khurafatnya sehinggakan Salmi tergila-gilakan dirinya.
3. Khoya
sebenarnya mempunyai pertalian darah dengan pemilik asal patung Pak Dogo. Khoya
ada memberitahu kepada Pak Do mengenai hal ini setelah dia berjaya menjadi tok
dalang. Ibu Khoya juga ada memberitahu tentang perkara ini kepada roh patung
Pak Dogo untuk memberhentikan gangguan yang dialami oleh Khoya
Dari
segi kualiti, telefilem ini mempunyai sinematografi yang sangat cantik dan
bertaraf filem. Hasil kerja pengarah Sabri Yunus yang mahu menonjolkan perihal
wayang kulit di Kelantan sememangya A++. Di akhir cerita ditunjukkan bahawa
tiada kuasa yang boleh menandingi kuasa Allah SWT dengan ditunjukkan berlaku
kebakaran ketika upacara bersemah dan telah menamatkan telefilem Pak Dogo. Link
di bawah ialah lagu mengenai watak Pak Dogo yang dinyanyikan oleh M.Nasir
Hasil karya Sabri Yunus memang selalunya ke-kelantan-an, ada wayang kulit, dikir barat, etc. Kira agak unik sebenarnya!
ReplyDeletebetul tu..pstu dia cerita dengan detail..tu yg best..
Deletebagus reviewnya. moga lebih semangat buat review movie2 menarik yang lain :)
ReplyDeleteterima kseh ya ;)
Deletei admit that you're so good on making a review. jadi tertarik nak tengok ceritanyer. thanks for the review. done follow your blog. <3
ReplyDeletethanks..i will make more review after this ;)
DeleteBagus ulasannya. Saya penasaran dengan cara pengambilan gambar adegan di film ini.
ReplyDeletetrima ksih ya ;)
Deletesis dah buta dunia industri perfileman dan hiburan tanah air. tapi something about culture with a little bit mystique element? I'm on! nak usha nanti. thank you for the sharing :)
ReplyDeleteyes sis...cta ni mmg mix culture ngan mistique..tu yg mnarik..hehe..berbaloi usha cta ni..hehe
Delete